Accueil > Formations > Fiche formation

     Management

Omgaan met moelijke situaties op het werk

Formation catalogue

Code : 7170414

1 dag - 7 uren

Tarif : 750 € HT

Repas inclus

Conflicten efficiënt hanteren.

Formation dispensée en néerlandais
 
 

Objectifs pédagogiques

Meer serene interpersoonlijke relaties op het werk bevorderen. Leren omgaan met uitdagend gedrag, conflicten herkennen en er een positieve draai aan geven.

 

Compétences acquises

Aan het einde van de opleiding zal u in staat zijn om moeilijke situaties te analyseren en methodes te gebruiken om deze te beheren.

Inleiding

• Verwachtingen van de groep uitklaren en trainingscontract opmaken.

• Programma van de dag aan de groep uitleggen.

 

Persoonlijkheid, interpersoonlijke bekwaamheden en conflicthanteringstijl vergelijken

Praktijkoefening: eigen persoonlijkheid en die van de collega’s kunnen identificeren.

• Het Dual Concern Model uitleggen en toepassingsmogelijkheden aanreiken.

• Introductie in de concepten van de Transactionele Analyse om de verschillen in communicatiestijl en in gedragspatronen te kunnen herkennen en er beter mee leren daarmee omgaan.

 

(On)vermijdbare conflicten

• Conflicten maken deel uit van het leven; dedramatiseren van de conflicten en een realistische houding ten opzichte hiervan leren aannemen.

• Waarom ontstaan er conflicten? Oorzaken en dynamieken van conflicten leren begrijpen om er beter mee kunnen omgaan.

• De verschillende fases van een conflict.

• Een conflict kan constructief worden: oefenen van het veranderen van perspectief zodat in het conflict een lerend element wordt voor elke betrokken partij.

 

Communicatie begrijpen

• Zo begrijp je communicatie; uitleg over het functioneren van communicatie.

• Gouden regels van communicatie in conflictsituatie: waar moet er op gelet worden, waar zitten de valkuilen?

• De opbouwende communicatie; hoe kun je (ook negatieve) feedback geven zonder dat hij tot conflict wordt.

 

Reacties

• Ten opzichte van het conflict gaan kijken naar wat de eigen reacties, vrees, fantasieën zijn in conflictsituaties en welk effect dat op de verdere ontwikkeling van de communicatie en de interactie heeft.

• De confrontatie; hoe kun je je het best opstellen in een conflict?

• En na het conflict? Hoe ga je om met de effecten van een conflict?

 

Evalueren, feedback geven en afsluiten

Public concerné

Teamleaders, managers. Iedereen die beter met werk gerelateerde conflicten wil leren omgaan en zo wil sleutelen aan een betere en productievere sfeer.

 

Prérequis

Aucun

Sessions

Actu éditions

Droit et contentieux de la fonction publique

Droit et contentieux de la fonction publiqueLe droit et le contentieux de la fonction publique ont fortement évolué ces dix dernières années : bénéficiez d’une approche pragmatique par des praticiens chevronnés
En savoir plus

Influencer avec éthique

Influencer avec éthiqueComment faire adhérer l’autre, les autres à son projet et être crédible à long terme ? Comment construire une stratégie influente...
En savoir plus
 
 
Contact - tél : 02 533 10 20
Coordonnées et plan d'accès